Statistik 


Statistikmodulet til VKS er udviklet i MS-Excel. I MS-Excel har du en lang række muligheder for at viderebehandle de data der hentes fra VKS.

Det er også muligt at anvende andre databehandlingsværktøjer en MS-Excel, kontakt Stabil-IT hvis der er behov for dette.

Statistikmodulet henter relevante vagtdata m.v. direkte fra VKS og gemmer dem som pivot-tabeller i Excel.
Dette betyder at erfarne Excel-brugere kan anvende alle Excels muligheder for at behandle tal og generere grafik.
Er du ikke erfaren Excel-bruger er statistikmodulet alligevel nemt at anvende. Du vælger blot den statistik du er interesseret i, indtaster den periode du ønsker statistik for og derefter trykker på knappen "Dan statistik".

Vagtstatistikker indeholder timer for hele vagter - hvis vagtstart ligger i statistikperioden medtages alle vagtens timer i det pågældende statistikudtræk.

I statistikker der kræver både start- og slutdato er begge datoer inklusive.

Regnearket VKS-statistik-vX_X.xlsm (X_X er det aktuelle versionsnummer på statistikarket)

Indtil videre findes 10 statistikker. Se detaljer om hver statistik i tabellen herunder.

Statistikoversigt

Statistiknavn Indtast Beskrivelse
Vikaroversigt
Pivot!
Startdato

Viser vikarers stamoplysninger og kompetancer den pågældende dag (startdato).

Statistikken er sat op uden subtotaler, således at den er velegnet til udskrift. Kopier eventuelt først oplysningerne til tekstbehandlingsprogram for at "forskønne" dem inden udskrift!

Hvis du vil medtage de registrerede kompetancer for vikarerne skal du ændre opsætningen af pivot-tabellen.

Gør således:

  • Klik de kompetancer af der skal medtages i oversigten
  • Oversigten ser nu lidt mærkelig ud, men kompetancerne er tilføjet yderst til højre i oversigten
  • Højreklik på den første kompetance i pivot-tabellen og fjern afkrydsningen af "Subtotal <kompetancenavn>"
  • Gentag pkt. 3 for hver kompetance du har tilføjet
  • Oversigten er nu blevet pæn igen :-)

Vagter pr. vikar
Pivot!
Startdato og slutdato

Viser oplysninger om vagter knyttet til vikarerne i den angivne periode.

Vikarerne kan udvælges via kriterieboks i toppen af pivot-tabellen.

Vagter pr. vikar Og afdeling/bureau
Pivot!
Startdato og slutdato

Viser antal vagter og sum af vagttimer knyttet til vikarerne i den angivne periode.

Pivot-tabellen viser som udgangspunkt hvordan timerne er fordelt på vagtstatus og eksternt bureau.

Vagter pr. kunde
Pivot!
Startdato og slutdato

Viser oplysninger om vagter med vagtstart i den angivne periode, inklusiv kundeoplysninger.

Rapporten er opdelt pr. kundenr og afdeling, og vagtimerne pr. vagtstatus.

NB! -Udskift pivot'ens sum af VagtTimer med sum af VagtPris for at få et overblik over omsætningen i perioden.

Vagtstatusskift pr. bestiller
Pivot!
Startdato og slutdato

Statistikken giver en oplysninger om hvor mange gange en bestiller (herunder bookere) har skiftet status på vagter i en periode.

Da den samme vagt vil skifte status flere gange, fortæller denne statistik IKKE om antallet af vagter, men om antal gange vagterne har skiftet status.
En vagt kan skifte status vilkårligt mange gange - fra status Bestilt til I udbud / I tilbud / Behandlet og tilbage igen.

Rapporten giver altså en indikation på hvor aktive de enkelte bestillere er.

NB! -Statistikken er som udgangspunkt filtreret så det kun er bookere der vises. Skift filterindstillingen "BookerAdgang" fra 1 til 0 for at se statistik for bestillere.

Fakturagrundlag (behandlede vagter) Startdato og slutdato

Danner en fiktiv fakturering for perioden - begge datoer inkluive. -Vagter hvis startdato befinder sig i perioden medtages i udtrækket.

Udtrækket kan benyttes hvis I vil sende en oversigt til jeres kunder om hvad i har registreret til en kommende fakturering.

Fakturering (afviklede vagter) Startdato og slutdato

Danner fakturering til perioden - begge datoer inklusive. -Vagter hvis startdato befinder sig i perioden medtages i udtrækket.
Udtrækket indeholder kun godkendte vagter.

Rapporten indeholder detaljer - tider og priser - til alle afviklede vagter, opdelt pr. afdeling.

NB! -Hvis der køres særskilt regnskab for vikarer fra eksterne bureauer, kan checkboksen "Afregn eksterne vikarer med 0 kr." markeres.

Løntimeudtræk (afviklede vagter) Startdato og slutdato

Danner oversigt over vikarers timeforbrug i perioden - begge datoer inklusive. -Vagter hvis startdato befinder sig i perioden medtages i udtrækket.
Udtrækket indeholder kun godkendte vagter.

Udtrækket er sorteret pr. vikar så evt. inddatering af løn til vikaren gøres lettere.

Fakturavagter
Pivot!
Startdato og slutdato

Danner statistik om vagttider med status Afviklet i den angivne periode - begge datoer inklusive.

Vagterne er delt op i Hverdag, Søgne-helligdage, Weekend og Dag, Aften, Nat

Forbrugsoversigt (SMS, email)
Pivot!
Startdato og slutdato

Viser antal beskeder (SMS og email) der er sendt fra og til VKS i den angivne periode.

De SMS'er der afregnes med Stabil-IT står i kolonnen sendte SMS'er. De modtagne SMS'er har afsenderen betalt for.

Hvis du i pivot'en erstatter "BookerInitialer" med "Formaal" får du et overblik over hvorfor SMS'er og mails er blevet sendt. For eksempel kan du se hvor mange SMS'er der er blevet sendt i forbindelse med "Huske-SMS"-servicen i vikarmodulet.

NB! -Husk at en SMS på 200 tegn i denne statistik vil tælle som 2 SMS'er (fordi længden på SMS'en er større end 150 tegn). Feltet "Antal" fortæller hvor mange SMS'er en given besked har krævet.

Hvis du sammenligner antal sendte beskeder som vises når du er logget på som satellitbooker kontra antallet der vises når du er logget på som basisbooker, kan tallet for basisbookeren være lidt højere end når du er logget på som satellitbooker. Denne forskel skyldes at VKS kan sende svar-beskeder i forbindelse med en modtaget SMS. Hvis den modtagne SMS ikke kan fortolkes af VKS kan den afsendte SMS ikke bindes til en satellit, og vil derfor ikke blive medtaget i udtrækket til satellitbookeren.

Statistikker der er markeret med Pivot! kan du tilrette efter rapporten er dannet.
Pivot-tabeller tilbyder meget fleksible muligheder for at kombinere og vise data, samt oprette grafikker som søjlediagrammer, lagkagediagrammer osv.

Beskrivelse af alle muligheder med pivot-tabeller ligger desværre uden for rammerne af denne hjælp.

NB!

Det anbefales at I konsulterer Stabil-IT, inden I anvender statistikoplysninger som styringsredskab - f.eks. til import i eksterne statistikprogrammer.

Datagrundlaget for vagter og aftaler er ret fyldigt, og det er især væsentligt at fortolke statuskoderne korrekt.